You are currently viewing ספרים: כיצד לקרוא ספר

ספרים: כיצד לקרוא ספר

יש הרבה דרכים לקרוא ספרים. אפילו אותו הספר שנמצא בידיים של אנשים שונים נקרא בצורה שונה. כל קורא מתייחס לספר שבידיו בצורה שונה ולוקח ממנו משהו אחר. לנסות לתאר את כל הדרכים שבהן אנשים קוראים ספרים – הרי לכם משימה בלתי אפשרית. אפשר להסתפק בתיאור בקווים כלליים של כמה דרכים נפוצות שבהן אנשים קוראים ספרים.

לשמוע סיפור

פעם היו לנו מספרי סיפורים שהיו נודדים בין הכפרים ובין הערים ומספרים סיפורים לאנשים שעמדו או ישבו והאזינו להם בפיות פעורים, יותר או פחות. כיום מספרי הסיפורים נקראים סופרים ואת הסיפור אנחנו קוראים לבד בבית או ברחוב מתוך ספר מודפס. נדמה שהחוויה הבסיסית ביותר של קריאת ספרים היא חוויית ההאזנה לסיפור: העיניים רצות מאות לאות ובתוך ראשנו הסופר מספר לנו סיפור ממש כמו פעם בכיכר הכפר מתחת לשמיים.

ללמוד ולהבין

ספרים יכולים – ולפעמים גם מנסים – ללמד אותנו דברים שונים. לא מדובר רק בספרי עיון שמטרתם המוצהרת היא להחכים אותנו וללמד אותנו הרבה או קצת על תחום מסוים. גם ספרי קריאה מסוגים שונים מנסים או מתיימרים ללמד אותנו על העולם שבו אנחנו חיים, על הקיום האנושי, על חייהם של אנשים אחרים. גם זו דרך לקרוא ספרים: לפתוח את הראש כדי ללמוד דבר מה מהספר, עד כמה שניתן, בין אם מדובר בספר עיון או ברומן מכל סוגה ספרותית שהיא.

לנתח את הספרות

עבור קוראים מזן מסוים, החשיבות של ספרים היא שהם נשאים של הספרות. עבורם חוויית הקריאה דומה לדרך שבה זואולוג מביט על להקת לביאות בטבע: הוא אולי נהנה מהחוויה אבל הדבר החשוב ביותר עבורו הוא להבין “איך זה עובד” או “מה בעצם קורה שם.” קריאה שכזו מנסה לפרק את הספר לגורמים, להבין מה מקורות ההשפעה של הסופר ומה המשמעות של הספר הזה להיסטוריה של הספרות. הספר נקרא לא רק כשלעצמו אלא גם ביחס לספרים אחרים ולעולם הספרות בכללותו.

להפסיק לחשוב

ספר הוא גם דרך לבריחה מהעולם. במקום לחיות בתוך המציאות, ישנם אנשים שנכנסים אל תוך ספר ויוצאים מהעולם. עבורם חוויית הקריאה איננה נוגעת לאיכות הספר, לסיפור או למשמעות שבו. עבורם חוויית הקריאה היא סוג של מדיטציה שנועדה לגרום להם להפסיק ולחשוב, לברוח לא רק מהעולם החיצוני אלא גם מהרעש הפנימי.

להעביר את הזמן

הרבה זמן יש בעולם ולא תמיד יש מה לעשות איתו כי הטלביזיה בדיוק התקלקלה והמחשב התקלקל כבר לפני יומיים. מה נשאר? לקרוא ספרים עד שנתקן את הטלביזיה ואת המחשב ונוכל להשליך את הספר לקרן זווית עד הפעם הבאה שלא תהיה לנו דרך אחרת להעביר את הזמן ולברוח מהשעמום.

סלט זה יותר טוב

החיים מורכבים, כידוע לכולנו, ולכן אנחנו בהחלט נוהגים לשלב בקריאת ספרים יותר מפן אחד של הקריאה. ישנם מקרים שבהם אנחנו קוראים רק בדרך אחת אבל בהרבה יותר פעמים אנחנו קוראים את הספר בכמה דרכים: מקשיבים לסיפור, לומדים משהו על העולם, מבינים את המבנה הספרותי, שוכחים את העולם שבחוץ ומעבירים את הזמן בין קריאת ספר אחד לספר הבא שמחכה לנו על מדף החנות.