מקצוע קולנוע – במאים שרוצים לביים גם קליפים

במאי קליפים צריך להיות מאוד סבלני, סובלני, חרוץ, וגמיש.  וכמובן הכי חשוב – נוכח.

בתהליך הכתיבה מומלץ שהבמאי יהיה הכי מעורב שאפשר, ולאחר שהתסריט מוכן הבמאי צריך לשבת עם האומן או הכותב (מומלץ שניהם) כדי לתקשר כמה שיותר ולהבין את הקונספט עד כמה שאפשר.

ברגע שהקונספט ברור, יתכן ויהיו שכתובים ושינויים שצריך להסדיר עם הלקוח והכותב.  בעיקר לאחר כתיבת תיק ההפקה, מומלץ לתקשר כמה שיותר עם הלקוח. לרוב הלקוח יכול להשיג דברים שיכולים לקצץ עלויות או לחסוך עבודה קשה וכאב ראש. לדוגמה: למצוא אביזרים נדירים, להשיג לוקיישנים או אישורים, ניצבים, עוזרי הפקה וכו.

חשוב שלבמאי יהיה עוזר במאי וכמה שיותר עוזרי הפקה- בהתאם לגודל ההפקה.  בזמן הצילומים הבמאי צריך לטפל בכמה דברים בזמן אחד, לכן חשוב שעוזר הבמאי יטפל ברוב הדברים בהוראות הבמאי.

הבמאי צריך להיות בתקשורת תמידית עם הצלם, כי לרוב הצלם רואה דברים שהבמאי לא יכול לראות, לא משנה כמה גדול המוניטור שלו-לרוב לצלם יש תפיסה ויזואלית יותר טובה.

אם הבמאי הוא גם צלם או הצלם של הקליפ, זה יכול להיות שונה, אבל לרוב האתגר של הבמאי הוא שתקשורת עם עוזרי ההפקה והמצולמים, מורידה מרמת התקשורת של הבמאי עם הצלם או התאורן. ככל שהבמאי יותר מוצלח בתקשורת, ככה תהיה לו יותר שליטה על הסט,ועבודה קלה יותר.

לגביי הצמדות לתסריט, הבמאי יכול להצמד כמה שאפשר לתסריט אבל לרוב יהיו דברים לא צפויים שחשוב לדעת לתפוס, וזה אחד התפקידים היותר חשובים של הבמאי. מכיוון שעוזרי ההפקה עסוקים בדברים פרקטיים, המצולמים עסוקים בלהכנס לתפקיד, והצלם עסוק בלתפוס את הכל- זה בדיוק המרחב שנותן לבמאי להשגיח על הכל ולחפש כל מיני דברים מיוחדים וספונטניים של אותו הרגע. לדוגמה  פילרים זה אחד הדברים היותר בולטים בקליפים, הקטעי מעבר בין סצינות עלילתיות או ליפסינג של האומן. יש קליפים שלמים שבנויים רק מפילרים, והפילרים הכי טובים הם גם מאולתרים ולרוב נראים הכי לא קשורים, אם לא מבינים את השימוש שיכול להיות לפילר. למשל לצלם משהו שמזכיר משפט או מילה ספציפית בשיר או בקליפ.

לאחר הצילומים על הבמאי לשבת עם העורך על העריכה, ושאר עבודת הפוסט. ניתן להעזר בתסריט ובתסריטאי במידת הצורך. חשוב לשמור על ראש פתוח ולראות את כל הצילומים, אי אפשר לדעת מה הצלם תפס ‘’בטעות’’, ויכול לשרת את הקליפ הרבה יותר טוב מהצילומים המתוכננים.

חשוב להבין את תהליך העריכה כמה שיותר, כי דבר ראשון העורך לא קוסם, יש הרבה דברים שהבמאי יכול לתכנן שהם פשוט לא ניתנים לביצוע על ידי העורך, מטעמי תקציב וכמות העבודה הנדרשת מהעורך.

לדוגמה ,אם קליפ צולם במסך ירוק והתאורה אינה מספיק טובה,או פשוט לא נכונה, בשביל להתאים את הרקע למסך.  חשוב לתאם הרבה דברים עם העורך מספיק זמן לפני הצילומים, ולהבין מה צריך בשביל העריכה.

במהלך העריכה חשוב גם להבין שיש דברים שלא ניראים בכלל כמו שהבמאי רוצה- בגלל שהם לא עברו תהליך עריכת צבעים או אפקטים ספציפיים חשובים- לכן על הבמאי להיות סבלני ובאותו זמן בשליטה מלאה על הפרוייקט.

הפתרון היחידי לבעיות בכל תהליך העבודה הוא תקשורת נכונה.

כתיבת תגובה