גירושין אזרחיים בישראל

בעולם אידיאלי היו כל בני זוג קובעים מראש מה יקרה אם תישבר שותפותם לחיים וייאלצו להתגרש. דבר המונע חיכוכים ומריבות העלולים להימשך שנים. בשנים האחרונות מתרבים הזוגות אשר נוהגים כך וחותמים על הסכם ממון או הסכם טרום נישואין.

ניתן לעשות זאת בלי קשר לאופן הנישואין: אזרחיים, בחו”ל או ברבנות. הסכם ממון הוא הסכם שנעשה טרם הנישואין. בני הזוג מאוהבים זה בזה ורוצים שלצד השני יהיה טוב ולכן הם מסכמים מה יהיו התנאים אם, חס וחלילה, יגיעו חייהם המשותפים לסיומם והם יתגרשו. הסכם זה נועד למנוע מצב בו אחד מבני הזוג מסרב באופן מכוון ומודע לגירושין ו/או מנסה לאלץ את בן הזוג שלו לוותר על זכויותיו ברכוש בתמורה לחופש, כלומר לקבלת גט. בהסכם זה מצויינת גם חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. בישראל אין חובה לחתום על הסכם טרום נישואין, אבל העניין הופך פופולארי בהדרגה ואפילו מתקבל אצל רבנים. על הסכמי ממון ניתן לחתום לפני הנישואין או במהלכם בפני נוטריון, רשם נישואין, בית דין לעינייני משפחה, בית דין רבני או בית משפט כדי לתת להם תוקף משפטי מחייב.

בלי קשר לאופן הנישואין, ייערכו הגירושין (בין אם מנישואים רבניים או נישואים אזרחיים או בחו”ל) בבית הדין הרבני. למעט מקרים שבהם אחד מבני הזוג אינו יהודי או מסיבות של אתיאיזם. במקרה שאחד מבני הזוג אינו יהודי, או אם שני בני הזוג הינם אתיאיסטים (חסרי דת), יינתן תוקף משפטי לפרידה ביניהם על ידי בית המשפט לענייני משפחה. לתהליך זה קוראים התרת נישואין. מצוייד בתעודת התרת הנישואין, יכול בן הזוג היהודי לפנות אחר כך לרבנות ולהינשא שנית לבן זוג יהודי. כלומר תעודה זאת נחשבת כגט.

לפני הגט עצמו ישנו, לעיתים, תהליך גישור. גישור הוא תהליך ליישוב סכסוכים באופן כללי, בגישור גירושין עוסקים המגשרים – אנשים שהתמקצעו בתחום – בצמצום וחיסול הפערים ברצונם של בני הזוג. מטרת הגישור היא להגיע להסדר גירושין הכולל הסדר הורות והסכם ממון, הסדר שמקובל על שני הצדדים. הסדר הגירושין מהווה אחר כך בסיס להסכם גירושין שבעיתו מקבל תוקף של פסק דין לאחר שהוא מאושר בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.