You are currently viewing עבודת יד: הכנת שבלונות -חומרים וטכנולוגיות

עבודת יד: הכנת שבלונות -חומרים וטכנולוגיות

שבלונה היא מעין תבנית שבתוכה חתוכות צורות. באמצעות השבלונה ניתן להטביע את אותן הצורות שוב ושוב על משטחים שונים, באופן שיטתי ומדויק. שבלונה מאפשרת העתקה ושכפול של פסל אמנותי מצד אחד, או אפיית עוגיות בצורת התבניות, מצד שני.

לגבי הכנת שבלונות – חומרים וטכנולוגיות מהווים חלק מעולם המשתמשים בשבלונות, שכן ניתן לייצר שבלונות מסוגי חומרים שונים, בטכנולוגיות שונות ולמגוון צרכים. למשל, שבלונות לצריבה על זכוכית או להדפסי משי. גם בעולם הקוסמטיקה משתמשים בשבלונות (לעיצוב הגבות), והמגזר התעשייתי משתמש בשבלונות לייצור מוצרי תעשיה בקווי ייצור מהירים שרק כך ניתן לייצרם. דוגמאות נוספות לשימוש בשבלונות: ייצור גלולות בתעשייה הפרמצבטית, ייצור רכיבים של המחשב (ובעיקר ליבת המחשב שהוא המעבד), ייצור מזון  בתעשיית המזון המהיר (כמו המבורגרים תעשייתיים) וכמובן ייצור רהיטים.

למעשה, מרבית המוצרים המיוצרים בשיטות מודרניות ובקווי ייצור מתוחכמים, בנויים על שיטת הייצור שחוזר על עצמו וניתן לבצעו רק באמצעות שבלונות.

הכנת שבלונות היא אמנות בפני עצמה, הטכנולוגיה המתקדמת ביותר להכנת שבלונות היא טכנולוגיית חיתוך בלייזר, טכנולוגיה זו מאפשרת חיתוך נקי ללא פגמים, באיכות גבוהה, מדוייקת ואחידה על מגוון רחב של חומרים. החומרים המקובלים ביותר הם פלסטיק, עץ, פרספקט, עור, קרטון, בד נייר, גומי ומתכת.

עוד מידע על הכנת שבלונות – חומרים וטכנולוגיות נוכל למצוא בשיטת החיתוך באמצעות סילון מים (water Jet). טכנולוגיה זו מאפשרת לבצע העתקים מדויקים של שבלונות ולהפוך כמעט כל חומר בכל עובי נדרש – לשבלונה. מכונת חיתוך זו משלבת לחץ מים אדיר שנע פי 2.5 יותר מהר ממהירות הקול, יחד עם חומר גרגירי שוחק. כך מצליחה המכונה לחתוך בחומרים הקשים ביותר. יתרונה הגדול שאינה פוגעת בחומר ואינה משנה אותו. המכונות ידידותיות לסביבה ואינן מייצרות פסולת רעילה.

פרופילי אלומיניום הפכו לחלק אינטגרלי של חיי היום יום שלנו, ותהליך ייצור הפרופיל מתחיל כמובן בתהליך התכנון והעיצוב. עיצוב המוצר נקבע על פי ייעודו, החלטות על חוזקו המכני, הגימור והסביבה בה יתפקד – כל אלה יקבעו את פרופיל האלומיניום. כלומר, את החומר (סגסוגת) ממנה יבנה הפרופיל ואת השבלונה ממנה  הפרופיל יופק. פרופיל אלומיניום נוצר כאשר דוחסים אלומיניום דרך שבלונה, בדומה לתהליך ייצורה של פסטה הנדחסת דרך שבלונה שנותנת לפסטה את צורתה הסופית. שיטת ייצור זו של פרופיל אלומיניום נקראת בלועזית אקסטרוזה ובעברית שיחול.

כתיבת תגובה