שובר לפרסום בגוגל



מאת רונן טייב - אסטרטגיות פרואקטיביות ואסטרטגיות ראקטיביות

PDF הדפסה דוא
מאת רונן טייב - אסטרטגיות פרואקטיביות ואסטרטגיות ראקטיביות - 5.0 out of 5 based on 8 reviews
דירוג משתמש: / 8
גרועהכי טוב 
השיעור נכתב על ידי : רונן טייב   
שני, 24 מאי 2010 22:59

 

מאת רונן טייב: אסטרטגיות פרואקטיביות ואסטרטגיות ראקטיביות

תוכנית אסטרטגית הינה אוסף של אסטרטגיות  שחברה נוקטת במרחב הפעולה שלה , ומורכבת משני סוגי צעדים אסטרטגים:

אסטרטגיות פרואקטיביות – החברה היא הנוקטת והיוזמת.

אסטרטגיות ראקטיביות – אסטרטגיות שאנו מכינים כתגובה לפעולה שמנגד. (לשינוי בשוק , פעולת חברה מתחרה וכד').

 

מהי תוכנית אסטרטגית ?

אנו משתמשים בחברה בכושר התחרותי , העוצמות, החולשות ,החוזקות וצעדים פרואקטיבים וריאקטיבים  ועימם בונים  תוכנית אסטרטגית .

 במצב ובו אנו מזהים שחסרה לנו יכולת מסוימת אנו נשלימה ע"י :

  • פיתוח.
  • רכישה .
  •  

    בהתייחסות לתוכנית אסטרטגית אנו חייבים להסתכל ולקרוא את הסביבה העתידית על מנת שנוכל להתאימה לחזון של החברה.

    על אילו שאלות חברה נדרשת לענות בעת בניית אסטרטגיה ?

    א.     כיצד להתגבר על היריב – הכרת עוצמות/חולשות/תוכנית אסטרטגית.

    ב.     האם כדאי להתמזג עם חברות אחרות ?

    ג.      האם כדאי להתחבר (להתרחב) לשלב ספציפי עפ"י שרשרת הערך (שותף פוטנציאלי).
    דוגמאות: חברת FEDEX שרצתה להרחיב את קהל לקוחותיה – רכשה חברת
                            תעופה .
              חוסם – חברת דלתות – כשהבינה שצרכיה אינם מסופקים ע"י המפיץ ,
                         רכשה את חברת המפיץ לטובת מענה טוב יותר.

    • ·         כשחברה רואה שהיא רוכשת 70-80 אחוזים מתוצרת הספק , כדאי להוביל מהלך לרכישתו ומיזוגו עם החברה.

    ד.     מהם המאמצים שנדרשים על מנת להתגבר על איומים או לנצל הזדמנויות .

    ישנם גורמים חיצוניים (שוק/מוצרים(צרכי לקוחות שנקבעים ע"י השוק)/מתחרים , וגורמים פנימיים (ערכי החברה ותרבותה – ככל שיושרשו יותר הם ישפיעו יותר על אסטרטגיה החברה ), שמשפיעים על עיצוב האסטרטגיה .

     

    הגישה האסטרטגית של החברה מול תנאי שוק עתידיים :

     

    גישת החברה

     

    פרואקטיביות- מובילה               ריאקטיביות – עוקבת אחר המובילים

     

    חברה אגרסיבית יוזמת ומכתיבה שינויים (בעלת יתרון)

    חבקה שנשמרת מאפשרות של טביעה בגין גלי השינויים הרבים

    תנאי שוק עתידיים

    צפיית שינויים ואסטרטגיות ראשוניות ע"מ שתאפשר לחברה לרכב על גלי השינוי

    חברה "זוחלת" שמנסה להתאים את עצמה

    שינויים מועטים ואיטיים

     

    כל חברה ניתן לשייך לכל מקום במפה ולכל אחת יתרונות/חסרונות .

     

    מה מוכר מוצר ?

    למוצר יש יתרון על פני המתחרה שלו.

     כל חברה חיה בזכות היתרון המסוים שיש לה על פני מתחריה.

    אתיקה :

    מוסכמה מעבר לחוק.

    ככל שהחברה יותר מפותחת כך יש לה אתיקה מפותחת יותר.

    היא לא תנקוט בצעדים שאינם אתיים , גם אם החוק מרשה זאת. (עפ"י החוק כל מה שלא אסור – מותר).

    דוגמאות:

     שמירה על סביבה "ירוקה"  - חברה בעלת אתיקה גבוהה תשמור על רמת זיהום נמוכה יותר מכפי שהחוק מתיר גם עם המשמעות הינה גם כספית

    עבודת ילדים : חברה מוסרית ובעלת אתיקה לא תקנה מוצר שנעשה באמצעות ילדים , אלא תוודא ע"י מי העבודה בוצעה טרם הרכישה.

     

    בעלי עניין .

    בעלי עניין של חברה הם (בעצם כולם) :

    א.     בעלי המניות .

    ב.     מנהלים ועובדים

    ג.      לקוחות

    ד.     ספקים

    ה.     קהילה

    חברה חייבת להתייחס לכל בעלי העניין , מאחר ולכל אחד מהנ"ל יש תביעות כלפי החברה.

    בעלי מניות – תובעים דיבדנד מהחברה על סמך השקעתם.

    עובדים – מצפים לכבוד בגין השקעתם ןמחוייבותם לחברה.

    לקוחות – מצפים למוצר ראוי,אמין, בטוח או לשירות כזה

    ספקים – מצפים ליחסי גומלין הוגנים  עם החברה לה הם מספקים מוצרים/שירותים.

    קהילה – מצפים שהחברה תתערה בקהילה ותהווה חלק אינטגרלי ממנה ואף תתרום.

     

    התוכנית האסטרטגית של חברה חייבת להתעדכן כל הזמן בגין שינויים.

     

    מדוע הסביבה משתנה ?

  • תרבות לקוחות – מעבר למוצר ירוק לדוגמא , מעבר למוצרים דלי קלוריות , פרסום על גבי אריזה ועוד.
  • שינויים טכנולוגיים.
  • משברים פיננסים  - מחירי הדלק בעולם כדוגמא.
  • שינויים גאוגרפיים – שינוי בשווקים בגין מטבע , רמת חיים .
    דוגמא – סין כיום "שואבת" לתוכה חברות רבות ומגוונות לטובת סיפק צרכייה . מעריכים כי סין בעוד כעשר שנים תהפוך לצרכנית הגדולה ביותר של מוצרי היוקרה בעולם.
  • כניסת מתחרים או יציאת מתחרים מהשוק (הענף).
  • שינויים דמוגרפיים – תוחלת החיים מצוייה במגמת עלייה . המשמעות הינה שאחוז הזקנים והילדים באוכלוסייה גדל ועל כן עלינו להתייחס לצרכים המשתנים.
  • שינויים תחוקתיים.
    • בדר"כ השינויים הם איטייים  (תחום הראייה , התחבורה ף הבדים כדוגמאות)

     

    מהו המבחן ליצירת תוכנית אסטרטגית טובה ומצליחה?

    א.     מבחן הביצוע – התוכנית משפר את רווחיות החברה את כושר התחרות בענף ...

    ב.     מבחן הגדלת היתרון התחרותי מול המתחרים – מכירת מוצרים .
    מהו יתרון תחרותי טוב ?

  • נבדק לאורך זמן.
  • תורם לרווחיות החברה .
  • משמעותי.
  •  

    ג.      מבחן ההתאמה – עד כמה התוכנית מתאימה לתנאי התחרות והמתחרים ? האם יכולתי לבצע זאת טוב יותר ?

     

    במצב שבו יש לי כחברה כושר ייצור של 100%  עלי לנצל כ- 80% בלבד מהסיבות הבאות :

  • השארת יכולת לניצול הזדמנויות.
  • השארת יכולת לטיפול בתקלות (ללא פגיעה ישירה בלקוחות).
  •  

    מקרה קודאק – שינוי דרסטי שהחברה ביצעה

    התובנות העיקריות בגין השינוי הארגוני עפ"י המרצה:

  • שינוי כרוך בלקיחת סיכון ובחוסר בטחון באשר להצלחתו.
  • שינוי משמעותי בחברה/בארגון מחייב טיפול בתגובות בעלי העניין החיצוניים והפנימיים כאחת.
  • מירב הסיכויים שתגובות לשינוי תהיינה מושפעות ממידת ההצלחה של שינויים שבוצעו בעבר , וממידת התאמת ליעדים שנקבעו ( לפני עריכת השינוי ).
  • מנהלי השינוי צריכים להיות מוכנים לענות לשאלות חברי צוות  השינוי (ומנהלים אחרים) – כיצד ישפיע השינוי עלי?
  • יש לתכנן אסטרטגיה תקשורתית והעברת מסרים לקבוצות פנימיות /חיצוניות בארגון ומחוצה לו.

     

    לסיום נציין, כי אין לראות באמור לעיל כתחליף לחוות דעת כלכלית ו/או לייעוץ פיננסי ויש לראות באמור מעלה מכאן כסקירה חלקית ביותר בנושא שבנדון. יש להתייעץ עם מומחה העוסק בתחום.

     

    מחבר המאמר מר רונן טייב מתמחה בייעוץ בתחומים כלכליים שונים כולל במיזוגים ורכישות ,ייעוץ אסטרטגי, מודלים פיננסיים, תגמול מנהלים, הערכות שווי ובדיקות נאותות.
    מר רונן טייב ייעץ לחברות ישראליות הגדולות ביותר במגוון רחב של תעשיות כולל בנקאות וביטוח, חברות אחזקות, קרנות הון סיכון, קרנות השקעה פרטיות וחברות בתחומים של טכנולוגיה, טלקומוניקציה, נדלן וקמעונאות. מר טייב הינו מרצה בכיר בחוג לכלכלה וחשבונאות באוניברסיטות ומכללות המובילות בארץ וכנסים ופורמים מקצועיים נוספים בארץ ובעולם.

     


     
    מאמרים נוספים :

    » התועלת בניהול סיכונים - אבטחת מידע

    התועלת בניהול סיכונים - אבטחת מידעניהול סיכונים בארגון הוא תהליך העוסק במתן פתרונות לצורך יצירת תשתית אפקטיבית וארוכת טווח, להגנת הארגון מפני סיכונים, תוך יישום מדיניות ונהלים. ניהול סיכונים מאפשר לחברות לזהות נזקים...

    » איך להימנע ממיקור חוץ כושל?

    מיקור חוץ מוצלח יכול להוזיל לחברה עלויות, להצמיח את הכלכלה של הארגון, להגביר את קצב הייצור או השירות, ולפנות את הזמן למציאת רעיונות חדשים ולהתרחבות, אך מיקור חוץ שמנוהל בצורה כושלת עלול לגרום למפלה כואבת של הארגון או של...

    » סקירה קצרה מהקורס האחרון של מר רונן טייב בתורת הסיכונים - הון סיכון

      Risk theory - venture capital Lecturer: Mr Ronen Taieb   BackgroundThe course is designed to provide a framework for students to understand how private equity firms operate and how to deal with them.  In particular, the course focuses on the relationship between the VC firm and entrepreneur.   We hope that at the end of the course, you will be better able to answer the following...

    » מאת רונן טייב – מדריך לביצוע אנליזה עבור תוכנית אסטרטגית

     מאת רונן טייב – מדריך מעשי לביצוע אנליזה עבור תוכנית אסטרטגית לביצוע נדרש לבצע אנליזהמהי תעשיה? קבוצת חברות מייצרות סוגי מוצרים דומים לאותם לקוחות, דוגמה: תעשיית הרכב, טקסטיל, מחשביםכל תעשייה בעלת המאפיינים...

    » מאת רונן טייב - מדריך יחודי ומהיר ליישום אסטרטגיה עסקית

     מאת רונן טייב: מדריך יחודי ומהיר ליישום  אסטרטגיה עסקיתאסטרטגיה  הינה פונקציה של מהות החברה , מגדירה דרך פעולה לטווח ארוך (בין שנה עד חמישים שנה בהתאם לאופי החברה).חברה שמעוניינת להצליח לאורך זמן חייבת שיהיה לה מודל...

    » מאת רונן טייב - מדריך מעשי קצר למגוון פעילויות סליקה

     מאת רונן טייב: מדריך מעשי קצר למגוון פעילויות סליקה קיימות חברות המספקות שרותי סליקת כרטיסי אשראי ואימות כרטיסי האשראי בזמן אמת ומאפשרת לבתי עסק לסלוק עסקאות המבוצעות בכרטיסי אשראי באינטרנט כגון: מכירת מוצרים,...

    » מאת רונן טייב - יסודות ניתוח שווקים מתעוררים

    יסודות ניתוח שוק בשווקים מתעוררים-  מאת רונן טייבאנו נחשפים לצמיחה מדהימה של השווקים המתפתחים בהודו, סין ואמריקה הלטינית, בניגוד למגמה הפוכה בשווקים הוותיקים של הכלכלות המערביות. אפשרויות ההשקעה נראים בלתי מוגבלים ...

    » לתפוס את המהלכים הארוכים במסחר יומי

    בחודשים האחרונים אני עובד בצד המנטלי בעיקר על פיתוח הסבלנות.הכסף האמיתי מגיע בסופו של דבר מהמהלכים הארוכים ובלי סבלנות יהיה קשה מאוד לתפוס את המהלכים האלו.כל אחד צריך למצוא לעצמו את הדרך שמתאימה לו ושתאפשר לו להשאר...
    STU2

    פרסום ביטוח למטה

    רוצים להוסיף מאמר לאתר? הרשמו עכשיו והכניסו מאמר חדש

    חיפוש מהיר בגוגל

    מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים